Leerlingen Niftarlake College blijven nacht wakker voor Serious Request
MAARSSEN - De Serious Request-actie van Radio 3FM leidt al jaren tot spontane acties in het land. Ook op het Niftarlake College in Maarssen. Deze scholengemeenschap voor vwo, havo en mavo houdt op 19 december een grote actiedag, waarbij alle leerlingen, de leerlingenraad personeelsleden én ouders betrokken zijn. Het streven is erop gericht om zo’n 7.500 euro op te halen.
Het initiatief – dat al vóór de zomervakantie opborrelde - komt van Willemijn Evertsen, docente levensbeschouwing en Anne-Marie van Vulpen van de Ouderraad van het Niftarlake College. "Ik vind het belangrijk dat leerlingen, in hun schoolomgeving, leren dat ze er ook voor anderen zijn. Dat ze het gevoel krijgen, écht iets voor anderen te betekenen", aldus Willemijn. Ze zegt haar enthousiasme voor de actie in één woord te kunnen vervatten: "Naastenliefde.
Het thema van dit jaar (Serious Request wordt voor de elfde keer gehouden) spreekt de docente erg aan: vrouwen en meisjes die slachtoffer zijn geworden van seksueel geweld in conflictgebieden. De 3FM-actie duurt van 18 tot en met 24 december. Alle gelden gaan uiteindelijk naar het Rode Kruis met wie Radio 3FM samenwerkt.
De actiedag van het Niftarlake de 19e duurt van 09.30 tot 12.00 uur. Het meest opvallende onderdeel valt trouwens buiten deze 2,5 uur, namelijk de lesmarathon. Die begint om tien uur ’s avonds en duurt tot tien uur de volgende ochtend. Leerlingen die hieraan deelnemen laten zich per gevolgd nachtelijk lesuur sponsoren.
Overdag wordt een grote markt in de aula van de school opgebouwd, waar van alles aan de man/vrouw wordt gebracht, variërend van pizza’s tot sieraden en van cakes tot kerstspullen. Verder worden er workshops gehouden. Leerlingen die niet actief meedoen aan een van de (verkoop)activiteiten, kunnen zich laten sponsoren door deel te nemen aan een van de workshops. Bovendien hebben enkele kinderen het initiatief genomen, om een wasstraat op te zetten voor auto’s.
In Pauwenkamp hebben leerlingen de geflyerd om aandacht te vragen voor de actiedag op school. De flyeractie bij Bisonspoor heeft veel sponsoren opgeleverd: Intertoys, Van der Schaft Culinair, Etos, D-Reizen, Bison Bowling, Pompidou, Handyman, Cosmo Kappers, Mulivlaai, Parfumerie Pure en Marpa Lederwaren.

Gepost door: op: 6/12/2014